Novi Zakon o fiskalizaciji 2.0 – korak naprijed u digitalizaciji poslovanja
Objavljeno:05.11.2025.
Novi Zakon o fiskalizaciji donosi značajne promjene načinu poslovanja svih poreznih obveznika u Hrvatskoj. Njegov cilj je povećati transparentnost, smanjiti administrativno opterećenje i ubrzati digitalnu transformaciju domaćeg gospodarstva kroz okvir
Fiskalizacije 2.0.
Ovim zakonom stvara se okvir za moderniji, automatiziran i sigurniji prijenos podataka između poslovnih subjekata i Porezne uprave, u skladu s europskim trendovima digitalnog nadzora i elektroničkog fakturiranja, što je srž koncepta Fiskalizacije 2.0.
Glavne značajke Zakona
-
Proširenje obveze fiskalizacije na sve vrste plaćanja
-
Uvođenje obveznog elektroničkog računa (eRačuna) u B2B i B2G prometu
-
Usklađivanje s europskom regulativom kroz ViDA inicijativu
-
Definiranje novih uloga – informacijskih posrednika i pristupnih točaka
Što znači proširenje fiskalizacije
Prema novom zakonu, fiskalizacija više nije ograničena samo na gotovinska plaćanja. Sada obuhvaća sve oblike naplate – plaćanja karticama, transakcijskim računima, kao i digitalnim platformama poput PayPala, Google Paya i sličnih servisa, što je temeljno obilježje
Fiskalizacije 2.0.
Dosadašnji model uspješno je kontrolirao gotovinski promet, ali je zanemarivao bezgotovinske transakcije koje čine sve veći udio u poslovanju. Proširenjem fiskalizacije osigurava se praćenje kompletnog prometa, čime se stvara točnija slika financijskih tokova u gospodarstvu. Slični modeli već su uvedeni u zemljama Europske unije radi smanjenja troškova i povećanja efikasnosti. Računa se da obrada papirnatog dokumenta stoji između 7 i 20 eura po komadu, pa prelazak na digitalne dokumente donosi znatne uštede.
Obvezni eRačun – temelj digitalne transformacije
U Hrvatskoj se elektronički račun (
eRačun) primjenjuje od 2019. godine u sustavu javne nabave, no novi zakon tu obvezu širi na sve poslovne subjekte. Time
eRačun postaje jedini valjani oblik računa u
B2B i
B2G razmjeni te ključni element
Fiskalizacije 2.0. Zakonom je propisano da
eRačun mora biti izrađen u skladu s europskom normom
EN 16931 i mora sadržavati d
igitalni potpis, vremenski žig te podatke koji se automatski mogu učitati u računovodstveni sustav primatelja. Takav račun jamči autentičnost i nepromjenjivost podataka. PDF dokumenti poslani e‑poštom više se ne smatraju valjanima jer ne ispunjavaju tehničke kriterije definirane Zakonom o fiskalizaciji.
Digitalno usklađivanje s Europskom unijom
Direktiva 2014/55/EU i europska inicijativa
ViDA (VAT in the Digital Age) predstavljaju temelj za digitalizaciju PDV sustava u cijeloj Europskoj uniji.
ViDA je usvojena u ožujku 2025. i donosi tri ključna područja: elektroničko fakturiranje i izvještavanje, jedinstvenu PDV registraciju te regulaciju platformskog gospodarstva. Hrvatski Zakon o fiskalizaciji velikim je dijelom već usklađen s navedenim smjernicama. Dok
ViDA regulira prekogranične transakcije unutar EU‑a, naš zakon primjenjuje slična pravila na sve domaće porezne obveznike. Sve članice EU‑a morat će do 2035. uvesti isti standard elektroničkog izvještavanja, a Hrvatska je korak ispred kroz Fiskalizaciju 2.0.
Novi pojmovi i akteri:
Pristupna točka
Tehnička platforma koja omogućuje razmjenu
eRačuna i fiskalizacijskih poruka između poduzetnika, posrednika i Porezne uprave. Mora biti usklađena s
Peppol standardom.
Informacijski posrednik
Tvrtka ili osoba koju Porezna uprava ovlašćuje za posredovanje u slanju, validaciji i arhiviranju
eRačuna. Mora imati certifikat
ISO/IEC 27001 koji potvrđuje visoku razinu informacijske sigurnosti.
Korisnik pristupne točke
Subjekt koji koristi informatičku infrastrukturu za slanje ili primanje računa.
eIzvještavanje
Automatizirano dostavljanje podataka o računima Poreznoj upravi, čime se ukida potreba za ručnim slanjem izvještaja.
eArhiva
Digitalna arhiva za dugoročno čuvanje
eRačuna i prateće dokumentacije u skladu sa zakonom.
Na koga se zakon odnosi
Zakon o fiskalizaciji primjenjuje se na sve porezne obveznike: trgovačka društva, obrtnike, samostalna zanimanja, ustanove, državna tijela i jedinice lokalne samouprave.
Po prvi put obuhvaća i one poslovne subjekte koji su ranije bili izuzeti zbog načina obračuna ili vrste plaćanja. Mikro i mali poduzetnici, koji su često poslovali bez potrebe za fiskalizacijom, sada moraju uspostaviti sustav koji podržava eRačune i elektroničko arhiviranje. Do 1. siječnja 2027. svi primatelji
eRačuna obvezni su koristiti siguran i certificiran informacijski sustav za primanje i pohranu dokumenata.
Vrste računa obuhvaćene zakonom
-
B2B računi: elektronički računi između poslovnih subjekata
-
B2G računi: računi između poreznih obveznika i javnog sektora
Zakon predviđa i određene iznimke propisane
člankom 4., koje se odnose na dokumente koji nisu računi u smislu zakona (npr. potvrde, ugovori). Također, dopušteno je privremeno offline izdavanje računa u slučaju tehničkih poteškoća, uz obveznu naknadnu fiskalizaciju.
Kako funkcionira razmjena eRačuna
-
Izdavatelj kreira eRačun u XML formatu prema EU normi.
-
Račun se šalje informacijskom posredniku koji ga validira i prosljeđuje Poreznoj upravi.
-
Porezna uprava potvrđuje njegovu fiskalizaciju i vraća Jedinstveni identifikator računa (JIR).
-
Primatelj preuzima račun putem sigurne pristupne točke.
Fiskalizacija gotovine i ograničenja
Fiskalizacija gotovinskih računa i dalje ostaje na snazi. Obveznici su dužni osigurati da svaki račun u trenutku izdavanja bude poslan Poreznoj upravi, zajedno s pripadajućim JIR‑om i ZKI kodom.
Plaćanja gotovinom u poslovnom sektoru ograničena su na iznos do 700 eura, dok građani i dalje mogu plaćati veće iznose, uz obaveznu fiskalizaciju svih transakcija.
Dugoročne koristi
Zakon o fiskalizaciji stvara temelje za moderan sustav prijave PDV‑a u stvarnom vremenu, što će državnoj administraciji omogućiti preciznije praćenje gospodarskih aktivnosti, a poduzetnicima jednostavnije poslovanje.
Prednosti uključuju:
-
smanjenje sive ekonomije
-
brže i sigurnije procesiranje računa
-
niže troškove papirne dokumentacije
-
jačanje povjerenja između države i poduzetnika
Digitalna fiskalizacija ne znači samo zakonsku obvezu, već i priliku za optimizaciju i unaprjeđenje poslovnih procesa u duhu
Fiskalizacije 2.0.