4D Wand Info

Br: 333, 04.04.2014.
 

Povratak na listu

Zvuči nevjerojatno, ali istinito je...

!!! eRačuni !!!

Elektronsko slanje i zaprimanje računa? Kreiranje primke od zaprimljenog računa? Kako stvari izgledaju – došao je i taj dan! Zadnje 2-3 godine se mnogo pričalo o svemu, pa tako i o eRačunima, ali nikako da se situacija do kraja razjasni, nikako da se pojavi jednostavan, a zakonski ispravan način slanja i primanja eRačuna. Tijekom prošle godine započeli smo suradnju s tvrtkom Elektronički računi d.o.o. koja je prethodno organizirala web servis www.moj-eracun.hr . Dogovoreno je da zajednički napravimo automatski mehanizam slanja, zaprimanja i praćenja eRačuna iz 4D Wanda.

Početkom godine poslali smo upit u Ministarstvo financija i pitali za regularnost našeg izbora. Dana 01.04.2014. godine dobili smo odgovor iz Porezne uprave iz kojeg se može uvidjeti da je ono što smo napravili sukladno svim pozitivnim zakonima RH (sigurni smo da nije apri-lili-li J ). Dopis Porezne uprave je naslovljen na našu tvrtku, tj. direktno se povezuje s našim pitanjima.

Iz dopisa Porezne uprave izdvojili smo bitne točke vezane za naše eRačune:

Odredbama članka 80. Zakona o PDV-u ("narodne novine", br. 73/13, 148/13, Rješenje USRH 99/13 i 153/13, u daljnjem tekstu: Zakon o PDV-u) i članka 161. Pravilnika o PDV-u ("Narodne novine" br. 79/13, 85/13-ispravak, 160/13, u daljnjem tekstu: Pravilnik o PDV-u) propisani su računi na papiru i računi u elektronikom obliku.

Odredbama članka 80. stavka 1. Zakona o PDV-u propisano je da se računom smatra i račun izdan i poslan u elektroničkom obliku ako postoji suglasnost primatelja za prihvat takvog računa.

U našem slučaju korisnici će dobiti e-Mailom informaciju da je eRačun stigao od nekog pošiljatelja, te upit da li primatelj prihvaća takav račun. Prihvaćanjem tog upita primatelj je u biti dao suglasnost.
Pored prethodnog, kako navodi Porezna uprava u dopisu, citiramo:

Odredbama članka 161. stavka 1. Zakona o PDV-u propisano je da suglasnost za prihvaćanje računa u elektroničkom obliku primatelj daje u pisanom obliku ili dogovorom o obradi ili plaćanju primljenog računa.
 Dakle, dovoljno je platiti primljeni eRačun i isto predstavlja suglasnost za prihvaćanje eRačuna čime se administracija maksimalno pojednostavljuje (u našem slučaju ispada da se radi o dvostrukoj suglasnosti).

Odredbama članka 80. stavka 2. Zakona o PDV-u propisano je da vjerodostojnost podrijetla, cjelovitost sadržaja i čitljivost računa mora biti osigurana od trenutka izdavanja do kraja razdoblja za pohranu računa neovisno o tome je li račun izdan na papiru ili elektroničkom obliku.

Odredbama članka 161. stavka 3. Pravilnika o PDV-u propisano je da je navedeno obvezan osigurati porezni obveznik koji obavlja isporuku, kao i porezni obveznik koji prima isporuku.

U našem slučaju izdavatelj šalje eRačun kojeg elektronski potpiše www.moj-eracun.hr , odnosno tvrtka Elektronski računi d.o.o. Primatelj je eRačun dužan arhivirati i čuvati ga propisano Zakonu. A izdavatelj po želji poziva proceduru koja preuzima sve eRačune potpisane elektronskim žigom i datumom i automatski ih arhivira u unaprijed određeno mjesto na svom serveru/računalu. Dakle, sve odredbe Zakona su idealno ispoštovane. Kako piše tvrtka Elektronski računi:

" Vjerodostojnost porijekla i cjelovitost sadržaja mi kao servis osiguravamo kako pošiljatelju, tako i primatelju:

a. Koristimo aplikativni certifikat

b. Koristimo vremenski žig

c. Svi korisnici prihvaćaju opće uvijete korištenja servisa (oblik ugovornog odnosa)
U biti premašujemo zakonske zahtjeve."

Pored svega, tvrtka Elektronski računi d.o.o. arhivira eRačun i čuva ga kao davalac usluga slijedećih 11 godina. Sve u svemu, vjerodostojnost podrijetla, cjelovitost sadržaja i čitljivost računa je osigurano na tri mjesta čime je izuzetno uspješno riješena situacija u slučaju izgubljenih računa na jednoj od strana.

Odredbama članka 161. stavka 5. Pravilnika o PDV-u propisano je da čitljivost računa znači da je račun takav da ga se može pročitati te mora takav i ostati sve do kraja razdoblja za pohranu računa. Račun mora biti izrađen tako da su svi podaci o PDV-u iskazani na računu jasno čitljivi, na papiru ili na ekranu . Kod računa u elektroničkom obliku ovaj će se uvjet smatrati ispunjenim ako se račun može, na zahtjev, predočiti u razumnom roku i bez odlaganja i nakon postupka konverzije u obliku pogodnom za čitanje, na ekranu ili ispisan na papiru...

U ovom dijelu smo podebljali "ili na ekranu" jer smo sigurni da će biti poreznih inspektora koji ispočetka neće biti naviknuti na eRačune, te će se tijekom poreznog nadzora čuditi situaciji.
Sukladno prethodnom, te u slučaju poreznog nadzora, po nama su vrlo bitna slijedeća dva paragrafa koje je navela Porezna uprava u dopisu:

Odredbama članka 161. stavka 6. Pravilnika o PDV-u propisano je da kako bi se račun smatrao računom u elektroničkom obliku treba biti izdan, ali i zaprimljen u bilo kojem elektroničkom formatu...

Odredbama članka 161. stavka 9. Pravilnika o PDV-u propisano je da vjerodostojnost podrijetla znači osiguranje identiteta isporučitelja ili izdavatelja računa. Isporučitelj mora moći potvrditi da je stvarno izdao račune ili da su oni izdani u njegovo ime, a porezni obveznik koji prima isporuku mora potvrditi da je primljeni račun od isporučitelja ili izdavatelja.

Ne bi dalje citirali dopis, isti je dostupan u obliku kopije i na zahtjev. Naravno, prepuštamo korisnicima konačnu odluku da li poslovati eRačunima ili ne. 4th Dimension će za koji dan poslati 4D Wand Info s preciznim uputama o slanju i primanju eRačuna i kreiranju primke iz primljenog eRačuna. Zainteresiranim preporučujemo da posjete stranicu www.moj-eracun.hr , pročitaju uvjete i obrate pažnju na cjenik. Što je dobrobit?

nema printanja računa (ušteda u papiru, opremi, toneru i struji);

nema kuvertiranja (korektno kuvertiranje predstavlja izuzetan trošak bilo kome, a naročito tvrtkama koje u jednom trenutku izdaju veliki broj računa);

nema troška ljudskih resursa za odlaske na poštu;

cijena po jednom računu je već sada, a vjerojatno će uvijek biti manja od cijene bilo kojeg klasičnog poštanskog servisa;

statusi poslano/primljeno su zagarantirani. Kod klasične pošte toga nema osim u specijalnim i skupim slučajevima (preporučena pošta);

proces se odvija gotovo trenutno. Poslali smo jednom našem distributeru 54 računa i sve ih je učitao direktno u 4D Wand za minutu-dvije;

od automatski primljenog računa može se automatski kreirati i primka! Koliko vremena trošite kako biste unijeli sve primke? Nema više grešaka prilikom unosa...

Isplativost je neupitna. Ušteda se, na nivou godine, vjerojatno mjeri tisućama kuna čak i za relativno male tvrtke kao što smo mi.


*** Napomena - upute se mogu razlikovati u slikama i tekstu od sadržaja koji se nalazi na vašem računalu, ovisno o inačici 4D Wanda koju trenutno koristite. Posljedica je to stalnog razvoja i nadogradnje 4D Wanda, a koji iz objektivnih razloga dinamikom ne prati i nadogradnja modula Upute. Posebno se to odnosi na zamjenu službene valute RH kuna (kn) u euro (€) i njen prikaz u uputama.